Vespa Club Praha
  • Novinky
  • PragoVespa
    • PragoVespa #10 2021
    • PragoVespa 2019
    • PragoVespa 2018
    • PragoVespa 2017
    • PragoVespa 2016
    • PragoVespa 2015
    • PragoVespa 2014
    • PragoVespa 2013
    • PragoVespa 2012
    • PragoVespa 2011
  • Kalendář
    • Kalendář
    • Archív událostí
  • Členství
  • Články
    • Články
    • Napsali o nás
    • Veteránské testace
  • Média
    • Galerie
    • Galerie (stará)
    • Videa
  • Klubovna
  • O klubu, kontakt

Řidičák skupiny B a řízení skútru v zahraničí

14.8.2019

Pokud máte v plánu se na své vespě (nebo jiném skútru) vypravit na výlet do zahraničí, a máte pouze řidičák skupiny B (tedy na auto), asi řešíte, kde všude můžete a nemůžete jezdit. Pokusili jsme se zjistit a ověřit co nejvíc informací a shrnout je do jednoho článku. Včetně informací o situaci v Rakousku, která vás zajímá nejvíce.

O řízení skútru (tedy motocyklu do 125 ccm s automatickou převodovkou) v zahraničí koluje spousta mýtů, polopravd i nepravd: V ČR platí, že s řidičákem skupiny B mohu řídit motorku do 125 ccm s automatickou převodovkou – tzn. „mám na ni řidičák“, který mi přece platí všude po Evropě. Bohužel, tak to není. S řidičákem skupiny B mohu řídit motocykl do 125 ccm a automatickou převodovkou, ale pouze ve státě, který řidičák vydal. To také není (naštěstí) úplně pravda. V některých zemích mohou místní jezdit s „béčkem“ na skútru, tak proč bych nemohl já? Protože se na vyhlášku vážou další nařízení, např. speciální kurz nebo kód v řidičáku.

Pojďme si shrnout, jak to tedy je v ostatních evropských zemích. Informace jsme čerpali od ÚAMK či příslušných sesterských orgánů v konkrétních zemích (ÖAMTC, ADAC), případně od tiskových mluvčích místní policie či ministerstva dopravy a jiných pověřených úřadů.

Na Slovensku mohou „béčkaři“ (tj. držitelé evropského ŘP skupiny B) řídit motocykl do 125 ccm s automatickou převodovkou po 2 letech od vydání řidičáku. Dvouletá lhůta platí pro Slováky, ale s největší platností i pro cizince – podrobnosti se nám nepodařilo zjistit.

V Polsku a Španělsku lze s „béčkem“ řídit motocykl do 125 ccm (i ten s manuální převodovkou), pokud řidičák máme alespoň 3 roky.

V Itálii, ale také třeba v Lotyšsku a na Maltě lze s oprávněním skupiny B řídit motocykl do 125 ccm s automatickou i manuální převodovkou po 10 hodinách tréninkových jízd. „Jižní země“ ale u cizince málokdy řeší nějaký doklad z autoškoly, většinou jim stačí fakt, že řidičák vlastníte už nějaký ten rok. (Takto nám na otázku odpověděli z ÚAMK.)

V Belgii mohou motocykl do 125 ccm řídit pouze řidiči s řidičákem skupiny B, vydaným v Belgii, a starým alespoň 2 roky. S českým řidičákem tady tedy nepořídíte.

V Portugalsku musíte mít řidičák alespoň 25 let, nebo mít k „béčku“ ještě řidičák na mopeda (AM), který některé státy (třeba právě i ČR) vydávají k B automaticky. S řidičákem AM lze u nás řídit „padesátku“ od 15 let. Stejně je tomu v Rakousku, Dánsku, Finsku, Slovinsku, Španělsku a Švédsku. Od 14 let to lze v Estonsku, Lotyšsku, Francii, Itálii, Polsku a Maďarsku. V ostatních zemích si s AM zajezdíte až od 16 let.

V některých zemích lze motocykl do 125 ccm řídit s řidičákem B, platným po určitou dobu, a zároveň po absolvování kurzu, ovšem bez nutnosti závěrečné zkoušky – je to Maďarsko (platný řidičák a tříhodinové teoretické školení a 2 hodiny praktické jízdy), Rakousko (řidičák 5 let, kurz 6 hodin), Francie (řidičák 2 roky, kurz 7 hodin) a Velká Británie (po absolvování tzv. Compulsory Basic Training). Trénink musí proběhnout v místní autoškole a výsledkem je zapsání harmonizačního kódu do ŘP, podle kterého policisté poznají, že oprávnění máte. (Např. v Rakousku je to kód 111, bez něhož zde „stopětadvacítku“ řídit nesmíte. Nad tím, do jaké míry to platí pro cizince, a zda si tento kód můžeme někde nechat do řidičáku vepsat, stále visí otazník.) V případě Francie jde o papírové potvrzení, které vozíte spolu s řidičákem, a může ho absolvovat jakýkoli řidič s řidičákem vydaným v EU – tedy třeba během dovolené.

Německo – zde platí pravidlo B = A1 pouze pro řidičáky skupiny B, vydané v Německu před 1. 4. 1980. Aktuální informací, dohledatelnou na internetu, je, že ministr dopravy tuto otázku otevřel a chtěl by pravidla změnit podobným směrem, jako je tomu u nás. Nezbývá, než sledovat situaci (a dost možná se bude situace lišit i v jednotlivých spolkových zemích.) Nedalo nám to a napsali jsme dotaz na ADAC. Odpovědí byla mimo jiné následující informace: „Držitelé platného řidičského průkazu, vydaného v zemích EU nebo EHP mohou v Německu řídit v rozsahu svého oprávnění. Je třeba myslet také na to, že některé třídy oprávnění mohou být omezeny použitím třímístného harmonizačního kódu.“ Takže opět nemáme jistotu, protože tuto větu si lze vyložit dvojznačně – buď můžeme v Německu řídit skútr pouze s „béčkem“ (protože u nás je to součástí našeho řidičského oprávnění skupiny B), nebo vlastně nemůžeme, protože máme v řidičáku zapsané pouze oprávnění B, které v Německu pokrývá pouze auto, moped a případně tříkolové skútry typu např. Piaggio MP3.

A teď to nejlepší na konec. Jelikož většinu z nás/vás zajímá situace v Rakousku, zapátrali jsme podrobně právě na příslušných úřadech v této zemi a na ÚAMK jsme se poslali dotaz také pouze na situaci v Rakousku. Po dotazu na ÖAMTC jsme dostali e-mailem odpověď, že v Rakousku je možné se skupinou B řídit motocykl za stejných podmínek, jako u nás (tedy s automatickou převodovkou). Informaci aktuálně potvrdil také zaměstnanec ÚAMK. Opakovaný dotaz na ÖAMTC přinesl ale už odpověď, že jde o soukromou organizaci, která na takové dotazy odpovídá pouze svým členům. Negativní odezvu pak měl dotaz na policejní ředitelství ve Vídni, odkud napsali strohé: „Für Ihre Frage lautet die Antwort NEIN.“ (Odpověď na Vaši otázku zní NE.)

Odpovědi si prostě protiřečí a stále tedy zůstává na „odpovědnosti každého soudruha“, jak si je vyloží, a zda bude raději riskovat tučnou rakouskou pokutu, nebo si za nudných podzimních večerů rozšíří řidičské oprávnění o skupiny A1, A2 nebo rovnou A, a bude mít jednou provždy klid. Víme, že vás nemůžeme nutit, ale toto řešení je v aktuální situaci asi jedinou jistotou. Navíc vám už nic nebude bránit v tom, pořídit si silnější model vespy nebo třeba manuálního veterána…


Zde přikládáme autentické citace z příslušných úřadů:

Vyjádření ÖAMTC:
You are allowed to drive a 125 ccm in Austria with your Czech B-liscense, but only under exactly the same conditions as in the Czech Republic. (A I know, only bikes with automatic transmission.)

Mit freundlichen Grüßen
DR. MARTIN STICHLBERGER
Rechtsabteilung
ÖAMTC | Schubertring 1-3 | 1010 Wien
T +43 (0)1 71199 21244 | F +43 (0)1 71199 21352
martin.stichlberger@oeamtc.at
www.oeamtc.at

Vyjádření krajského policejního ředitelství:

Guten Morgen!

Auf ihre Frage lautet die Antwort: NEIN.

Mit freundlichen Grüßen

Erich LENTSCH
Landespolizeidirektion WIEN
SVA – Referat 5 / Verkehrsamt / Fachbereich Führerschein
Dietrichgasse 27 , 1030 Wien
Tel.: +43 (1) 31310 976540
Fax: +43 (1) 31310 976549
www.polizei.gv.at
www.polizei.gv.at/wien/buergerservice/fuehrerschein

Vyjádření ÚAMK z roku 2019:

Přeji hezký den,

podle našich informací Rakousko přistoupilo k možnosti rozšíření třídy B a tudíž je možné na skútru do objemu 125 ccm, přesněji 11 kW s automatickou převodovkou jezdit i s řidičským průkazem třídy B.

Igor Sirota, ÚAMK

Abyste mohli „v klidu“ řídit svůj skútr kdekoli v zahraničí, potřebujete alespoň oprávnění A1.

Přidáno 14/08/2019 do kategorie Články, Novinky
« Cesta z Prahy na Czech Vespa, Krásná u Aše
Valná hromada 2019 »

Nepřehlédněte


Zpráva za klubovou sezónu 2020

Nejbližší akce

18/6 – 20/6
PragoVespa 2021

Poslední příspěvky

  • Zpráva za klubovou sezónu 2020
  • CryoVespa #4 2021
  • Schůze výboru (náhrada za Valnou hromadu 2020)
  • Vítejte do sezóny 2021!
  • Vespa a korona

Hledání

Partneři a sponzoři

Prague Central Camp Vespisti Veri
tucano urbano


vespa world club

Spřátelené kluby

Vespa Club Czech Republic Vespa Rakovnik Vespa Budweis Vespa Club Brno Vespa Club Morava Vespa Club Plzen Vespa Club Východní Čechy Vespa Club Ferdové - Brandýs nad Labem - Stará Boleslav Vespa Club Písek Vespa Club Trávníček Vespa Club Krásná Vespa Club České Středohoří Vespa Club Pardubice Vespa Club Karlovy Vary Vespa World Club Vespa Club Trieste & Gatti Randagi Full Manetas VC Via Vysehradska Moto Guzzi Club Bohemia Český Veterán Klub
© Vespa Club Praha